OOR is het grootste en oudste nog bestaande muziektijdschrift op de Nederlandse markt. Popjournalist Peter van Bruggen vertelt in Kunststof Maandag over het onlangs verschenen kloeke jubileumboek Want more?, Het beste van 50 jaar OOR.
50 Jaar OOR
In april 1971 verscheen de eerste editie van OOR en al gauw groeide het uit tot hét lijfblad van muziekminnend Nederland. Een halve eeuw lang schreef het magazine over popmuziek in de brede zin van het woord: van rock tot jazz en van hiphop tot metal, en alles ertussenin.
Want More?, Het Beste van 50 Jaar OOR vertelt de geschiedenis van een toonaangevend tijdschrift. De journalistieke hoogtepunten, de klassiek geworden foto’s, maar ook de persoonlijke verhalen erachter: het verhaal van de makers van OOR. Zij die geschiedenis schreven. Dit is ook hún verhaal. Een avontuur dat nog immer voortduurt.
In het jubileumboek staan prachtige stukken van zijn hand, met legendarische pophelden als Debbie Harry (Blondie), Lou Reed en de Sex Pistols.
Dagen optrekken met een artiest
Peter van Bruggen: “50 jaar OOR doet mij denken aan een van de eerste baantjes die ik had bij het Scheepvaartbureau. Daar kwam ik in aanraking met Smit/Tak-achtige mannetjes die de pretentie hadden de hele wereld te kennen en precies te weten hoe alles ‘werkte’. Dat vond ik machtig intrigerend, ik dacht, dat wil ik ook. In feite heb ik dat doel weten te bereiken door popjournalist te worden en de wereld over te trekken en al die artiesten te ontmoeten. Daar heb ik misschien andere dingen van geleerd dan de mannetjes bij Smit/Tak, maar toch.”
“Zo’n jubileumboek is een feest om te lezen. Het laat ook iets zien van de tijd dat een interview nog niet beperkt werd tot een gesprek van tien minuten in een hotellobby, zoals dat tegenwoordig schijnt te gaan. Dat je soms dagen met een artiest optrok en kennismaakte met hun hebbelijkheden en onhebbelijkheden. Dat je tafelvoetbalt met Eric Clapton, of de Sex Pistols allemaal in je busje propt nadat ze zijn aangekomen op Schiphol.”