Een overzicht van auto ophangings componenten

Total
0
Shares

Auto’s kunnen stabiel rijden dankzij alle systemen die erin aanwezig zijn. Hierbij is de ophanging een van de meest essentiële systemen in een auto.

De vering van een auto is hierbij van cruciaal belang en zorgt ervoor dat de auto stabiel over de weg kan rijden. Het veersysteem is namelijk bewust ontworpen om te anticiperen op alle oneffenheden waar je mee te maken krijgt als bestuurder van een auto. De primaire functie van het veersysteem is het verminderen of absorberen van verschillende autotrillingen die door het wegdek worden gegenereerd. Om je een idee te geven van de meest belangrijke ophangingscomponenten bespreken we deze onderstaand.

Vering

Veren zijn een belangrijk onderdeel dat een cruciale rol speelt in het veersysteem van een auto. De primaire functie van veren is het absorberen of dempen van de verschillende schokken die worden gegenereerd door wrijving op de weg met de wielen van de auto. De veren hebben ook als functie om de tractie van de wielen op de weg te verhogen, waardoor de passagiers zich comfortabel voelen in de auto. Zonder veren is het voor een auto niet mogelijk om stabiel te kunnen rijden.  

Schokdemper

Een schokdemper is een onderdeel van de ophanging van een auto dat de op- en neerwaartse bewegingen of trillingen dempt die worden veroorzaakt door veren. In een schokdemper bevindt zich een vloeistof die fungeert als schokdemperolie. Dit noemen we dan ook wel schokdempervloeistof en dit zorgt ervoor dat schokken direct worden geabsorbeerd.

Schokdempers in een auto zijn onderverdeeld in verschillende typen. De schokdemper bestaat uit een enkelwerkende schokdemper en een dubbelwerkende schokdemper. Simpelweg gezegd heb je een schokdemper met twee buizen en met één buis. Afhankelijk van het type schokdemper wordt er gewerkt met een gas- en een hydraulische variant.

Kogelgewricht

Het kogelgewricht is een onderdeel van de ophanging en werkt als scharnierpunt voor de verbinding van de stuurarmen van de auto. Het kogelgewricht dient ook als rotatie as wanneer de auto draait. Er zijn twee hoofdtypen kogelgewrichten, namelijk bovenste kogelgewrichten en onderste kogelgewrichten.

In een kogelgewricht zit doorgaans olie om de verschillende onderdelen die tegen elkaar wrijven te smeren. Wanneer er geen olie aanwezig is werkt de wrijving niet goed en zal het kogelgewricht niet optimaal functioneren.

Het is noodzakelijk om de olie met een bepaalde interval te verversen in het kogelgewricht. Is de olie in het kogelgewricht van je auto aan vervanging toe? Neem eens een kijkje op – https://www.signeda.nl/chassisonderdelen-c1338/onderdelen-van-ophanging-en-dempers-c2721

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You May Also Like