Hoe belangrijk is de rol van een casemanager?

Total
0
Shares

Steeds vaker zien we vacatures voor casemanagers verschijnen. Het is iets waar veel bedrijven naar op zoek zijn. Een erkende casemanager met verstand van het vak. Maar wat doet een casemanager eigenlijk en waarom is deze zo belangrijk voor het welzijn van het bedrijf en haar medewerkers? In dit artikel vertellen we alles wat je moet weten over dit intrigerende beroep en het belang ervan.

Wat is de belangrijkste functie van een casemanager?

Een casemanager komt in actie bij verzuim van medewerkers. Zijn belangrijkste doel is het voorkomen van langdurig verzuim en waar nodig actie ondernemen om toekomstig verzuim tegen te gaan. Hierbij is er extra aandacht voor re-integratie en is er ook zorg voor de verplichtingen die zowel de werkgever als de werknemer in het geval van verzuim moeten nakomen.

Het belangrijkste doel is natuurlijk om werknemers zo snel mogelijk te re-integreren. Soms zijn hier aanpassingen voor nodig op de werkvloer. Misschien is een werknemer bijvoorbeeld fysiek belast, maar is hij wel in staat om zittend werk te doen. Een andere functie biedt dan uitkomst. Bij psychische klachten kunnen er bijvoorbeeld afspraken worden gemaakt om minder uren te werken en deze op een andere manier in te delen. Zeker als blijkt dat het lang zal duren voordat deze werknemer weer volledig aan de slag kan. Dan is minder werken zowel voor de werkgever als de werknemer erg nuttig.

Voordelen voor het bedrijf

Natuurlijk hebben we het UWV, dat in samenwerking met arbo-artsen ervoor probeert te zorgen dat langdurig verzuim voorkomen wordt en waar nodig actie ondernomen kan worden. Helaas is het bij deze instanties vaak erg druk. Soms moeten we dan ook erkennen dat dossiers te lang blijven liggen. Hierdoor wordt er niet snel genoeg actie ondernomen en daar heeft de werkgever natuurlijk alleen maar nadelen van. Zij betalen ondertussen gewoon de rekening. Het is van belang voor hen en ook voor het welzijn van de werknemer dat het werk weer zo spoedig mogelijk wordt hervat. Zelfs als dit betekent dat er aanpassingen gedaan moeten worden.

Daarom is een casemanager ook zo belangrijk. Zij grijpen snel in en kunnen als bemiddelaar dienen tussen de werkgever en werknemer. Doordat zij sneller reageren en de zaak op kunnen pakken, wordt ervoor gezorgd dat de werknemer zo snel mogelijk met meer plezier en ook duurzaam aan de slag kan. De inzet van een casemanager draagt dus bij aan uiteindelijk minder lang verzuim en gelukkigere werknemers. Iets wat zeker in deze tijd van personeelskrapte erg belangrijk is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You May Also Like