Private Labeling als ondernemer

Private Labeling als ondernemer

Total
0
Shares

Als je je eigen producten op de markt wil gaan hebben, is het handig een private label te hebben. Maar wat is dat precies? En wat zijn de voordelen ervan? In deze blog leggen we je uit waarom het hebben van een private label handig is als verkoper van je product.

Lees daarom snel verder voor meer informatie!

Wat is een private label?

Een private label betekent de eerste stap naar het opzetten van je eigen merk, waaruit je producten op de markt kan gaan zetten. Feitelijk is een private label een merk waarbij de producten zijn geproduceerd door andere partijen. Tijdens de productie van het product wordt deze voorzien van jouw label, waardoor het onder jouw merk valt. Jij verkoopt deze dan weer door onder jouw eigen merk.

Type producten

Een private label product kan van alles zijn: van medicijnen en schoenen tot webhosting en potten en flessen drank. Je kan daarbij denken aan het huismerk van een supermarkt, wat producten verkoopt onder een eigen lijn aan consumenten. Of een eigen skincare lijn van het eigen merk van een drogisterijketen of apparatuur in een bouwmarkt. Deze “B-lijnen” zien er vaak vergelijkbaar uit met A-lijnen maar schelen wel in de portemonnee. 

Waarom is het populair?

Private labeling is vooral populair geworden door de lage prijzen die gehanteerd kunnen worden. De producten worden vaak tegen lage prijs geproduceerd, om te concurreren tegen grote merken. Omdat de kwaliteit van producten steeds beter is geworden staan private labels niet langer bekend als goedkope en slechte versies van A-merken. Het is zelfs bewezen dat consumenten, wanneer geïntroduceerd met een private label, niet snel meer teruggaan naar hun originele A-merken! Voor veel ondernemers is het dus een slimme zet te beginnen aan private labeling. 

Voordelen

Door je eigen merk op de markt te brengen door middel van private labeling, kan je inspringen op een gat in de markt. Goede ideeën voor producten worden immers vaak geboren uit een behoefte die niet voldaan is. Door te werken met een label, werk je tevens aan naamsbekendheid. Het is belangrijk dat je merk te herkennen is door een distinctief label wat tot de verbeelding spreekt. Als je merk is veilig gesteld door registratie bij het BOIP mag deze in ieder geval niet meer gekopieerd worden. Daarnaast kan je een veel grotere marge verwachten omdat je direct vanuit de fabrikant via jouw merk aan de consument verkoopt. Dit levert jou natuurlijk op termijn weer veel meer op. In bulk inkopen kan daarbij handig zijn. Ook zijn er specialisten op het gebied van private labeling die je kunnen helpen met de vormgeving en ideeën van je aankomende merk.

Private Label in Nederland

Op termijn is gebleken dat consumenten het vaak niet eens zo erg vinden wat meer te betalen als het product bevalt. Wanneer je ervoor kiest een private label op te zetten, probeer dan niet je product uit landen als China of India te halen. De nadelen hiervan wegen vaak niet op tegen de prijsvoordelen. Naast dat de levertijd van Nederlandse producenten korter is, bieden deze ook nog eens hoogwaardige kwaliteit. Op termijn zal je klantenkring je dit zeker in dank afnemen! 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You May Also Like

Wat brengt NLP practitioner?

Een NLP practitioner is niet zomaar de zoveelste opleiding. Deze training leert je om op een nieuwe manier te kijken naar de wereld om je heen. Je leert daarnaast om…
Lees blog